Nevermore - "Born"
"Religion changed the face of man, thou shalt not kill, we all are gone. The seed of ignorance is born thou shalt not think, thou shalt conform. The pigs order us to follow orders and obey. The flies drink the decaying nectar of their tortured effigy. Cling to wasted beliefs and visions and bathe in apathy again. No solution, the retributions of spiritual sickness begins..."
неделя, 27 септември 2009 г.
Paradise Lost-Faith Divides Us-Death Unites Us
Когато чух за първи път Paradise Lost, в главата ми изникна мисълта, че това са хората, които създават най-депресарската музика на Земята и отвъд нея. Замисляйки се сега, няколко години по-късно, осъзнавам, че до голяма степен съм бил прав. Разбира се, много от вас ще започнат да сравняват. Някои ще посочат My Dying Bride като групата, създаващ най-тъжната и тежка атмосфера, други ще назоват Katatonia и т.н. Всички ще бъдат прави, защото всеки има различни възприятия и съответно вижда нещата по различен начин. Факт е обаче, че именно Paradise Lost имат най-сериозна вина за съществуването на вълната от дуум/готик банди. Нима те не бяха първите метълисти (след Celtic Frost), които се осмелиха да въведат оркестрации и женски вокали в музиката си? Нима те не поставиха името на цяло едно направление? Заслугите на тази група за екстремната сцена, разноликата им дискография, която спокойно можем да надробим на няколко периода, както и начинът, по който те обагрят/осмислят моментите, в които ги слушам, правят това ревю най-трудното за мен досега.
Родилият се преди две години “In Requiem” бе приет от мнозинството медии и фенове като най-твърдото и качествено произведение на англичаните от времената на “Draconian Times” насам. И ако някои от старите поддръжници отново недоволстваха и не успяваха да открият достойнствата в този албум, то те няма как да останат разочаровани от “Faith Divides Us - Death Unites Us”. На пръв поглед новият запис продължава тенденцията на втежняване в звука и завръщане към корените. Да, той е също толкова масивен, колкото са легендарните “Icon” и даже “Shades Of God”. Но с бавното слягане на информацията в мозъчните ми клетки, аз все по-уверено мога да заявя, че пред нас стои албумът, който обединява най-добрите черти на всеки период в летописа на Paradise Lost. Постигнат е перфектен баланс: музикантите свирят агресивно, но и елегантно; тежко, но и мелодично. Nick Holmes е направил най-впечатляващите си вокали от години насам. Фронтменът демонстрира всяка една краска на богатия си тембър, “разказвайки” ни историите на десетте разкошни пиеси.
Албумът започва с грандиозната “As Horizons End”, която ни дава ясно да разберем, че компромиси няма да има. Не и този път. Смазващият начален риф ни сварва неподготвени след църковните напеви, които играят ролята на интро. Тази китарна мелодия шиба толкова рязко, студено и болезнено, колкото внезапна градушка насред летен ден. Nick Holmes влиза с мощни, ниски и продрани вокали, които идеално пасват към цялостното внушение на песента. Когато таймерът отмери 03:27, термометърът в стаята ми всеки път показва рязък спад в температурата. Защо ли? Тогава “As Horizons End” достига до своята лирична част, която уж е нежна, а всъщност звучи още по-болезнено депресиращо. Рифът утихва, а едната китара започва да тъче акустичен пасаж, докато другата бавно плете прекрасно соло. Едно такова парче е пример за перфектно структурирана композиция. “I Remain” стартира също така ударно, но отново не става дума за чист звуков шамар. Една от най-хубавите черти на Paradise Lost е усетът им към красивата мелодия, с която винаги ще облагородят цялата тежест. Бихме могли да намерим не един аналог на “I Remain” в старите отрочета на йоркширците. Използвана е същата формула, която задължително жъне успех. Удивителен е контрастът във вокалите на Nick - в куплетите той пее дълбоко и настървено, сякаш иска да изплюе цялата болка, полепнала по душата му, а в припева демонстрира височината на гласа си. Резултатът е меко казано въздействащ. “First Light” е вдъновяваща и безспорно е сред най-силните песни в албум, в който слаба няма. Тук се появява и клавир, който звучи някак си хаотично и далечно, придавайки дълбочина на парчето и дооформяйки мрачния и злокобен пеизаж. Композицията е интелигентна и бързо оставя отпечатък в съзнанието. Темпото малко се ускорява с “Frailty”, която не отстъпва откъм тежест на останалите, но внася ледена свежест със скоростта си. Заглавната песен ми напомни за онази стара приказка, че най-простите неща са гениални - бързо запомняща се и сигурна част от сетлиста на групата в предстоящото турне. Интрото на парчето се състои от изключително нежна мелодия на цигулка, към която се включват мачкащият бас и чувственият глас на Nick Holmes. Бавно и постепенно се стига до точката на кипене - припевът, който избухва със страшна сила. В този момент Paradise Lost отново ни споделят мъката си. Откровено ни разкриват чувствата си. На нас ни остава само да бъдем съпричастни и да се заразим с мрачната меланхолия на петимата. След едноименната, идва ред на шестата песен - “The Rise Of Denial”, която е по-динамична, но не разчупва рамките на готик/дуум метъла. Това парче е на същия висок стандарт, на който са и първите пет, като този факт ме подтикна да се зачудя как е възможно да няма и един безличен момент в новата, дванадесета тава на Paradise Lost. Е, възможно е. Идва ред на безумно тежката “Living With Scars”, извор на песимистично настроение. Солата са разкривени, рифовете оставят белези, а барабаните коват пирони в мозъчните ни кутии. Веднага след седмото късче съвършенство, англичаните минават на другата крайност. “Last Regret” е най-нежната песен, а и любимата ми в албума. Тя носи траурно настроение - и китарните хармонии, и клавирите... всичко сякаш е композирано от някой умиращ творец, желаещ да остави своето последно музикално послание на света. Тъгата капе от всяка нота и превръща “Last Regret” в класика, която навярно ще се споменава в едно изречение с “Embers Fire”, “Colossal Rains”, “Forever Failure”. Енергичната “Universal Dream” хваща за гърлото. Простичката структура и разкошния припев са ни поднесени с изключително майсторство. Поредната демонстрация на талант, какъвто малцина притежават. За финал, Paradise Lost ни представят зловещата “In Truth”. Основният риф в нея се повтаря и повтаря, дълбаейки все по-надълбоко в раната, която е нанесъл с първата си поява. Гениално!
Албумът свършва, а ръката ми механично го пуска отначало. Това се превърна в навик, откакто го чух за първи път. Защото е много повече от силен. Защото показва най-красивото лице на едни велики творци. Защото е от онези записи, моментално превръщащи деня в нощ, лятото в зима, а мястото, където се намирате... в гробница.
9,5
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар